Generativ Artificiell Intelligens (GAI) är en form av artificiell intelligens som kan skapa nya data, som exempelvis kod, texter och bilder. I ett GAI-verktyg, som exempelvis Chat GPT, kan användare interagera med en chattbot genom att ställa frågor eller ge instruktioner, som chattbotten svarar på. De uppmaningar som du ger kallas för promptar och ju mer specifika de är desto bättre svar får du av chattboten. Svaren baseras på information som verktyget har tränats på genom stora mängder data från olika källor, såsom böcker, webbsidor, sociala medier och databaser.
Det finns både möjligheter och risker med användandet av GAI för akademiskt skrivande. På denna sida kan du lära dig mer om både hur du kan använda GAI som stöd i din skrivprocess, men också hur du inte bör använda verktyget och vad du bör tänka på vid användning.
Fråga din lärare och handledare först om det är tillåtet att använda AI-verktyg. Var tydlig med hur du använt AI-verktyget. Läs alltid uppgiftsinstruktionerna och kursplanen noggrant, eftersom information om eventuell användning av verktyg kan vara skrivet i dessa beskrivningar. Tänk på att du är ansvarig för din text och att utgångspunkten i dina inlämningar ska vara självständigt arbete.
Hur kan jag använda GAI?
Vid ansvarsfull användning kan GAI-verktyg vara mycket användbara i studier, som ett komplement till den egna kreativiteten.
- Söka efter information relaterat till ditt ämne.
- Sammanfatta rapporter och artiklar, samt få förklaringar till nyckelbegrepp.
- Brainstorma idéer, förslag och argument, samt för feedback och tips på förbättringar.
- Hjälp med att komma igång genom att generera utkast.
- Översätta texter som inte är skrivna på ditt modersmål.
- Förbättra grammatik och språk.
I filmerna nedan hittar du konkreta exempel på hur AI kan användas i kreativt tänkande och för att få en ökad förståelse i ditt akademiska arbete. Alla filmer på denna sida kommer från HKR:s samlingssida för digitala verktyg lotsamig.nu.
Granska svaren kritiskt
Svaren eller materialet som AI-tjänsten genererar kan ofta vara relevant och användbart, men är inte alltid helt korrekt. AI-verktyget visar hur svaret på din fråga eller uppmaning vanligtvis ser ut, men chattboten kan inte utföra källgranskning eller bedöma trovärdigheten hos källor på samma sätt som en människa. Dessutom kan AI-verktyget hallucinera, vilket innebär att det skapa fantasifulla tolkningar av den data som det har matats med. Svaren kan låta mycket trovärdiga även om de inte är realistiska eller sanna. Därför är det viktigt att alltid kritiskt granska chattbotens förslag.
Använd alltid originalkällor när du skriver, eftersom chattboten kan hitta på källor som inte existerar. GAI-verktyget kan inte heller avgöra upphovsrätten på den information det har på tränats på, så det är ditt ansvar att granska detta.
Finns det risker med att använda GAI vid skrivande?
Det är viktigt att förstå att skrivandet är en del av lärandet. När du formulerar dina tankar i egna ord sker aktiv inlärning på djupet och du utvecklar ditt kritiska tänkande. Generativa AI-verktyg kan verka som en genväg till att skriva texter, särskilt om du har tidsbrist. Men då riskerar du att missa själva lärandet och dessutom bli anklagad för fusk. Om texten inte är din egen kan det leda till en disciplinär utredning och i värsta fall avstängning från utbildningen. GAI-tjänster bör därmed endast användas som stöd i lärprocessen och inte för att producera texter åt dig. Det är ditt ansvar att skapa äkta och korrekt innehåll, eftersom utbildningen bygger på självständigt arbete.
Att använda ett AI-verktyg för att förbättra din originaltext kräver därmed försiktighet. Om du ber verktyget ändra direkt i texten kan det påverka innehållet så att det inte längre speglar dina egna tankar. Det är lätt att missa detta om texten ser bra ut vid första ögonkastet. Om AI-verktyget ändrar en stor del av texten kan det också ifrågasättas om texten är självständigt gjord. Ett tips är att istället be AI-verktyget ge dig förslag på förbättringar i punktform. Då behåller du kontrollen över innehållet, samtidigt som du får återkoppling.

vid LiU med utgångspunkt från Matt Miller på DitchThatTextbook.com.
Du behöver också vara medveten om att den text du matar in i AI-verktyget kan komma att används för att träna verktyget. Läs därför alltid verktygets användarvillkor.
Tillåts generativ AI i inlämningsuppgifter?
Det finns inget enkelt svar på hur generativa AI-verktyg tillåts för studenter i studierna. Regler och riktlinjer kan variera beroende på lärosäte och kan skilja sig åt även på kursnivå. Vanligtvis är att det den kursansvariges ansvar att bestämma om och hur AI-verktyg får användas. Därför är det viktigt att du undersöker vilka regler som gäller i din kurs. Du behöver även veta hur du ska redovisa om du har använt generativ AI i ditt arbete. Mer om detta kan du läsa på sidan Referera med mera. Kom ihåg att det alltid är bäst att du konsulterar din lärare för att klargöra när referens till AI-verktyget behövs och när den kan uteslutas.
En del lärosäten har avtal med företag som tillhandahåller GAI-verktyg, som exempelvis Microsofts Copilot. Detta för att ge ökat skydd för din och lärosätets data.
Så kan du använda GAI-verktyg i skrivprocessen
Förutsatt att verktyget används ansvarsfullt, kan generativ AI kan vara en värdefull resurs i det akademiska skrivandet. Nedan ger vi dig några tips på hur du kan dra nytta av GAI-verktyg i skrivprocessens faser.

Planera
Under planeringen analyserar du uppgiften, funderar över syftet och vilken typ av material du behöver. Här kan GAI vara ett effektivt bollplank och en diskussionspartner, samt en hjälp till att sätta igång. Du kan exempelvis be om uppslag till frågeställningar utifrån ditt ämnesområde. Förslagen kan du sedan använda som inspiration till att bilda dig egen problemformulering och ett relevant syfte.
I denna fas kan du även använda GAI-verktyget på följande sätt:
- Som sökfunktion för att hitta relevant material att läsa vidare om från trovärdiga källor.
- Översätta texter från ett annat språk.
- Be om förklaringar och förtydliganden till okända begrepp som du inte förstår.
- Få sammanfattningar av längre texter som du funderar på att använda i arbetet.
Tänk på att alltid ha ett kritiskt förhållningssätt till de svar du får. Observera även att GAI-verktyget kanske inte ger information gällande de senaste rönen kring forskningen. Svaren baseras på den information som verktyget har matats med fram till ett visst datum. GAI kan hjälpa till att hitta källor och ge tips om var du kan söka efter den senaste forskningen, men kan inte ge direkt vetenskaplig information eller text. Därför är det viktigt att manuellt söka efter den senaste forskningen, till exempel via bibliotekets databaser. Ett GAI-verktyg som ChatGPT kan därmed underlätta i inledningsfasen vid informationssökningen, men för mer avancerade sökningar finns det speciella GAI-verktyg som söker bland vetenskapliga undersökningar kopplade till databaser. Scopus AI är exempel på ett av dessa och i vår sektion Söka kan du att fler exempel på AI-verktyg.
Du kommer även att behöva planera tidsåtgången för ditt arbete för att nå deadlines. I denna film från HKR får du veta hur AI-verktyg kan hjälpa dig i din tidsplanering:
Formulera
I den andra fasen kan GAI-verktyget underlätta skapandet av en lämplig disposition som strukturerar arbetet på ett tydligt sätt. Verktyget kan till exempel ge rubrikförslag och kort information om vad varje avsnitt bör innehålla. Det AI-baserade utkastet kan sedan tjäna som inspiration till ditt eget utkast med egenproducerat material.
Om du fastnar i skrivandet, kan du be AI-verktyget om förslag till formuleringar. Det kan vara användbart för att komma vidare. Tänk dock på att vara försiktig och använd inte den genererade texten rakt av. Det är viktigt att du själv förstår och äger din text för att kunna dra nytta av kunskap och återkoppling, samt för att undvika upphovsrättsliga problem och plagiat. Du bör alltid gå till originalkällan för att dubbelkolla informationen, samt formulera din text med dina egna ord.
Kom även ihåg att AI saknar mänsklig kreativitet. Texter och formuleringar som genereras av AI kan ibland bli ointressanta eftersom AI-verktyg ofta använder generiska formuleringar. När du använder egna formuleringar sätter du din personliga prägel på texten, vilket i regel gör den mer intressant att läsa. Att formulera tankar i skrift är dessutom en del av lärandet, eftersom det bidrar till att utveckla både ditt språk och förståelse.
Respons
Generativ AI vara användbart för att träna dig på återkoppling. Du kan exempelvis få förslag på vanliga frågor som ställs vid ett mittseminarium för att förbereda dig på motargument från läsaren eller handledaren. Genom att använda AI som en virtuell ”motsägelsepartner” kan du korrigera eventuella brister redan innan responssituationen.
Du kan även få tips på språkliga förbättringar eller formuleringar och hjälp med att korrigera mindre språkfel, som exempelvis felstavningar. Som vi tidigare har nämnt, bör du vara försiktig med att låta AI omformulera en större textmängd, eftersom ditt arbete ska vara självständigt och riskerar då att ifrågasättas.
Revidering
När du har fått återkoppling av lärare eller andra studenter, kan du diskutera den kritik du har fått med GAI-verktyget. På så sätt kan du få nya perspektiv och förslag på hur du kan åtgärda eventuella brister. Du kan även be GAI-verktyget om inspiration till nya idéer att jobba vidare på, samt diskutera hur du kan utveckla dina tankegångar och befintliga argument. Tänk på att inte använda idéer som är helt genererade av AI och kontrollera med kursansvarig om du behöver referera till GAI-verktyget om du har använt AI-verktyget som inspiration.
Bearbeta
Vid korrekturläsningen ska du noggrant granska din text för att upptäcka eventuella språkliga felaktigheter. Det kan vara lockande att låta ett generativt AI-verktyg korrekturläsa hela din text, men du behöver vara medveten om de risker vi tidigare har nämnt med detta.
För att synliggöra grammatiska felaktigheter eller språkliga otydligheter, kan du istället lägga in en neutral del av texten i verktyget och be om förslag på ändringar. På så sätt kan du bli uppmärksam på upprepade misstag som du gör och kan vara observant på när du korrekturläser resten av din text. Se till att AI-förslagen inte ändrar innebörden av din text om du bestämmer dig för att använda dem.
Ett alternativ till generativ AI är att använda andra verktyg som rättstavnings- och grammatikkontrollen i Word. Du kan också be någon utomstående att läsa igenom ditt arbete.
Innan inlämning
Efter dina slutliga justeringar bör du göra en sista manuell genomläsning för att se att arbetet är korrekt och följer de givna riktlinjerna. Reflektera även över hur du har använt generativ AI i processen och var transparent med användningen av AI-verktyg i arbetet. Följ direktiven från ditt lärosäte angående hur du ska referera till AI-verktyg.
Kom ihåg att AI är ett komplement till din egen kreativitet och förståelse. Använd verktyget med omsorg och kritiskt tänkande för att förbättra ditt skrivande!
Tekniken förändras ständigt
Tänk på att tekniken ständigt utvecklas och därmed kan information på denna sida förändras snabbt. AI-tekniken förbättras hela tiden och det kan vara svårt att skilja på material som är producerat av en AI-modell och material som är skapat av människor. Samtidigt som det finns många fördelar med att ta hjälp av AI i sitt studie- och yrkesliv, så kan användningen skapa etiska dilemman och andra svårigheter.
EU har godkänt ett förslag på en lag för att för att reglera AI med syfte att se till att de system som används ska vara säkra, transparanta, spårbara, icke-diskriminerade och miljövänliga. Det innebär att systemen ska att analyseras utifrån den risk de utgör för användare och mer eller mindre regleras. Hur lagen kommer att fungera i praktiken är ett pågående arbete.
Gratis MOCC-kurs om GAI och etik
För att få djupare förståelse om hur AI, etik och integritet fungerar i praktiken finns det en gratis MOCC-kurs på Coursera som har utvecklats av University of Glasgow’s Student Learning Development (SLD). Kursen Generative AI for students: Ethics & Academic Integrity behandlar hur AI och generativa AI-verktyg kan användas i studier, forskning och akademiskt skrivande, samtidigt som hänsyn tas till etik och akademisk integritet.